Conferinţa de Psihoterapie Experienţială şi Dezvoltare Personală Unificatoare

Aici și acum privind spre viitor: tranziții terapeutice, integrare și dezvoltare

- conferință națională -

Ediţia a XIII-a, 08-10 Decembrie 2023, Fizic și online

 

04-07 Decembrie 2023 - Secțiune gratuită pentru studenți (aspiranți la profesia de psihoterapeut)

Workshop

Workshopuri Online

                                    Vineri, 8 decembrie 2023, orele 14'00 - 16'00

W1 online: Psihoterapie experiențială pentru îngrijorări existențiale, coord. lect. univ. dr. Lucian ALECU

Lucian ALECU este doctor în psihologie, consilier psihologic, psihoterapeut și psiholog clinician specialist, formator și supervizor în consiliere, psihoterapie și psihologie clinică, psiholog în psihologia muncii și organizațională, MD, cu competențe în dezvoltare personală unificatoare individuală și de grup, dramaterapie unificatoare, consiliere psihologică și psihoterapie experiențială a unificării, antrenament și consiliere individuală pentru lideri și consiliere aplicată în organizații. Lector universitar – Universitatea din București. Este coordonator al programului de master Psihodiagnoză, Psihoterapie Experiențială Unificatoare și Dezvoltare Personală și coordonator al Laboratorului de Psihoterapie Experiențială (LPEU).

DESCRIERE WORKSHOP:

În zilele noastre, curajul de a fi prezent alături de existența clientului și de a conștientiza propria existență în același timp poate reprezenta o provocare semnificativă pentru terapeuții contemporani în comparație cu cei din trecut. În primul rând, datorită cerințelor spiritului timpului, există o tendință tot mai mare de a aborda terapia dintr-o perspectivă orientată spre găsirea soluțiilor rapide, adesea cu aplicabilitate imediată. Deși această abordare poate fi utilă în anumite contexte, terapeuții se simt adesea dezorientați atunci când descoperă că în lucrul cu clienții aceștia aduc cu ei întreaga complexitate a existenței. În al doilea rând, societatea contemporană se confruntă cu provocări semnificative, precum conflicte globale, fluxuri masive de migrație, îmbătrânirea populației, impactul noilor tehnologii și altele. Tematici existențiale, cum ar fi moartea, boala, limitele, izolarea, responsabilitatea și lipsa de sens sunt foarte prezente. Potrivit Organizației Mondiale a Sănătății, depresia afectează în prezent aproximativ 3,8% din populația lumii și se estimează că va deveni cea mai comună amenințare la bunăstare și sănătate până în 2030. Prin urmare, aceste tematici existențiale vor deveni din ce în ce mai întâlnite în practica terapeutică. În acest context, vă invit să explorăm împreună modul în care psihoterapia experiențială poate oferi o perspectivă valoroasă pentru a naviga în această realitate încărcată de provocări existențiale.

W2 online: Cuvinte Vii, coord. psih. Ana-Maria ZLĂTARU

Ana-Maria ZLĂTARU este psiholog psihoterapeut autonom, MD, cu practică privată, specializată în psihoterapie experiențială, analiză reichiană și abordare transgenerațională.

DESCRIERE WORKSHOP:

Alegem să mergem sau să apelăm la psihoterapie, cel mai adesea pentru că ceva ne supără, nemulțumește, doare. Și aici suntem invitați să vorbim, să povestim, adică să punem în cuvinte.

Cuvinte pe care le-am mai folosit de mii de ori, cuvinte care ating, cuvinte care arată, cuvinte care acoperă, cuvinte care deturnează, cuvinte care sugerează și testează atenția interlocutorului, mai precis a terapeutului...

Dar cum ies cuvintele din anonimat? Ce face ca un anumit cuvânt/ expresie să aducă brusc nivelul emoției la cele mai înalte, alarmante cote? Sau efectul invers: cuvinte care liniștesc și detensionează, luminează spațiul conștiinței și dau sensul acela mult-așteptat..., cuvinte care eliberează (e și titlul unei cărți faimoase), cuvinte care conectează versus cuvinte care închid, încapsulează, separă, anulează, rănesc pe viață.

Vă invit să explorăm împreună universul acestor cuvinte, să realizăm (începutul) unui dicționar propriu, adunând puterea cuvintelor din ceea ce psihoterapia pare a fi: viața însăși pusă sub lupă.

W3 online: Depresia și anxietatea postnatală – consilierea psihologică în intervenția și tratamentul preventiv, coord. lect. univ. dr. Silvia-Carmen MIKULOVIĆ

Silvia-Carmen MIKULOVIĆ este doctor în psihologie, psihoterapeut principal și consilier psihologic specialist, formator P.E.U., psiholog principal clinician, supervizor în psihologie clinică. Are competențe în dezvoltare personală individuală și de grup, psihoterapia și consilierea copilului, adultului și familiei, psihoterapie și consiliere ante și postpartum; competență asociată în psihoterapie ericksoniană, hipnoză clinică și în terapie de cuplu EFT. Este psiholog principal și supervizor psihologia muncii și organizațională, psihologia transporturilor și psihologia aplicată în domeniul securității naționale. Este lect. univ. la Universitatea Hyperion și psiholog la Spitalul Clinic Județean de Urgență Craiova, având și practică privată.

DESCRIERE WORKSHOP:

Majoritatea femeilor cu depresie și/sau anxietate postpartum nu sunt diagnosticate sau tratate. Clinicienii care au grijă de proaspetele mame pot fi sau pot deveni mai conștienți de factorii de risc care pot genera modificări emoționale – este vital să identificăm mai bine factorii de risc pentru depresia postpartum, din cauza efectelor potențiale atât asupra sănătății mamelor, cât și asupra copiilor lor. Femeile au de două ori mai multe șanse decât bărbații să sufere de depresie în timpul anilor fertili și au, de asemenea, un risc crescut de a se confrunta cu depresie majoră după naștere. Intervenția timpurie poate preveni aceste rezultate negative asociate cu depresia postpartum atât pentru mame, cât și pentru copiii acestora.

W4 online: Emoții în pielea goală – psihoterapie de cuplu, coord. psih. Laura PĂNĂZAN

Laura PĂNĂZAN este psiholog specialist, consilier și psihoterapeut pentru copil, adolescent, adult, cuplu și familie, focusat în ultimii 10 ani pe problematica de cuplu. Își împărtășește cu pasiune, constant și activ, perspectiva și cunoștințele prin cărți, workshopuri, conferințe, interviuri și colaborări. Este autoarea seriei de carte scrisă pentru publicul larg Un dulău și un arici la psihoterapie de cuplu (vol. 1 – Așteptări nerealiste, Ed. Letras, 2021, reeditat la Ed. Creator în 2023; vol. 2 – Emoții în pielea goală, Ed. Creator, 2023; vol. 3 – în lucru). Absolventă a FPSE, specialitatea Psihologie, în cadrul Universității din București, consilier și psihoterapeut în P.E.U., cu formare în terapie de cuplu EFT sub egida ICEEFT (abordare bazată pe atașament, sistemică, holistică și experiențială) și în Modelul Dezvoltării în Terapia de Cuplu (Bader/Pearson).

DESCRIERE WORKSHOP:

Iubirea este o nevoie umană fundamentală. Rănile din atașamentul timpuriu sunt reactivate în conflictul de cuplu. Modalitățile de răspuns individual refac tipare relaționale vechi: din cuplul parental sau din interacțiunea părinte-copil. Ca și ieri, metaforic, un dulău latră, un arici se retrage sub țepi. Ei joacă roluri clare într-o horă a durerii fără sfârșit, atât în intimitatea emoțională, cât și în cea sexuală.

Care e diferența fundamentală dintre îndrăgostire și iubirea matură?

Ce specificități are cadrul terapeutic de cuplu?

Cum responsabilizăm clienții din prima ședință?

Ce abilități terapeutice și resurse personale sunt necesare terapeutului de cuplu față de cel individual?

Cum menținem relația terapeutică echilibrată, fără a da impresia că îl trădăm pe unul dintre parteneri, atunci când îl validăm sau empatizăm cu celălalt?

Cum scădem reactivitatea în cuplu? Cum îmblânzim „fiara”? Cum dezmorțim „adormitul”?

Cum aplanăm sabotarea relației/ terapiei prin răspunsurile reactive în fața progresului celuilalt?

Cum răspundem ostilității față de terapeut?

Ce punem în loc de reactivitate? Cum creăm concret schimbarea la nivel personal (în lucrul intrapsihic)?

Cum lucrăm cu emoția care ajunge la cote uriașe, de la zgâlțâie sufletele, casa, trupurile și patul?

Ce înseamnă adevăr interior și adevăr relațional?

Ce facem cu temerile noastre apărute în situațiile neașteptate din terapie?

Cum creăm reprezentări și căi neuronale noi care să îi scoată din tiparul relațional disfuncțional (povestea veche)?

Care este indicatorul de progres în terapia de cuplu?

Cum le antrenăm atenția față de relație?

Cum dăm speranță atunci când ei nu o mai au?

Cum construim tipare noi de interacțiune pozitivă (povestea nouă) și cum menținem progresul terapeutic?

Teoria va fi dublată de exerciții de lucru individual, în diade sau în grup, bazate pe tehnici experiențiale specifice metodei P.E.U. Vom răspunde la întrebările de mai sus interactiv și vă aștept și cu alte întrebări!

 

W5 online: Cum ne regăsim după ce ne-am rănit? Abordarea traumei în relația de cuplu din perspectiva atașamentului, coord. psih. Roxana Alina OLARU

Roxana Alina OLARU este psihoterapeut și consilier psihologic P.E.U. din 2006, prima formare fiind în cadrul Institutului SPER, urmând în 2011 o formare în constelații familiale, iar în 2016 în terapia centrată pe emoții (EFT – Emotionally Focused Therapy), din 2023 devenind supervizor EFT acreditat de ICEEF.

DESCRIERE WORKSHOP:

În psihoterapia de cuplu adesea se întâmplă ca procesul terapeutic să fie îngreunat sau chiar blocat de un anumit eveniment cu caracter traumatizant ce s-a petrecut între cei doi parteneri. S-a constatat că abordarea acestei traume în psihoterapie este un punct pivotant pentru ca cei doi parteneri să poată să mai riște să devină vulnerabili și intimi emoțional unul față de celălalt.

Timp de două ore vă voi ajuta atât din punct teoretic, dar și prin metode experiențiale să vă familiarizați cu metode specific dedicate prin care cei doi parteneri reușesc să facă acest pas unul spre altul în cabinet, și apoi și în afara lui...

                                    Vineri, 8 decembrie 2023, orele 16'30 - 18'30

W6 online: Strategii de creștere a rezilienței. Recuperarea după eșec, pierderi, traumă, coord. lect. asoc. dr. Gabriela MARC

Gabriela MARC este doctor în Psihologie, lector asociat în cadrul Facultății de Psihologie și Științele Educației, Universitatea București și are o experiență profesională de peste 20 de ani în evaluarea psihologică și psihoterapia copilului, adolescentului și familiei. Psiholog clinician principal și supervizor în domeniul psihologiei clinice, psihoterapeut cu specializare în psihoterapie experiențială a unificării, psihoterapie analitică, terapii creativ-expresive, supervizor și formator în cadrul Institutului SPER. A urmat formări continue în psihoterapie adleriană, terapia centrată pe emoții, terapii creativ-expresive, psihoterapie cognitiv-comportamentală și stagii de documentare în Franța, Norvegia, Israel.

DESCRIERE WORKSHOP:

De-a lungul vieții, copiii sunt expuși frecvent la evenimente potențial traumatice, întâmpină provocări, probleme și pericole în viața lor, dar învață și să le facă față. Își modifică în mod activ răspunsurile cognitive și emoționale și își modelează comportamentele sociale pentru a preveni, evita și controla suferința psihologică. Vulnerabilitatea copilului în fața eșecului, stresului, evenimentelor critice diferă de la un copil la altul, de la o vârstă la alta, în funcție de predispoziția genetică, calitatea relației de atașament și istoric traumatic. Reziliența le permite copiilor și adolescenților să se dezvolte în ciuda unor circumstanțe traumatice.

Scopul workshopului este de a oferi informații despre identificarea simptomelor de traumă la copii și adolescenți și despre modul în care pot fi activate resursele lor naturale de vindecare și recuperare după eșec, pierderi și traumă.

W7 online: Angajatul înalt senzitiv și mediul său profesional, coord. psih. dr. Armand VELEANOVICI, împreună cu psih. Anca ONCIOIU

Armand VELEANOVICI este doctor în psihologie, supervizor și formator în psihologie clinică și consiliere psihologică, psihoterapeut principal de orientare experiențială, licențiat în științe juridice. A fost preocupat de abuzul și neglijarea copilului încă din perioada studiilor de licență. A lucrat 16 ani în sistemul de protecție a copilului, fiind coordonatorul Centrului de consiliere din cadrul Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Sector 2 București. În prezent coordonează Centrul de evaluare, expertiză și intervenție Expert Psy. În activitatea sa profesională s-a confruntat cu sute de cazuri de copii și părinți aflați în situație de abuz sau/și neglijare, realizând evaluări, expertize judiciare sau extrajudiciare și psihoterapie/ consiliere psihologică la solicitarea instanțelor și parchetelor, organelor de poliție sau a beneficiarilor. A efectuat o cercetare doctorală pe tema tulburărilor emoționale la copiii abuzați și neglijați. A publicat o monografie, două capitole de tratat și peste 20 de articole privind abuzul și neglijarea copilului. Susține workshopuri de formare continuă având ca teme evaluarea, expertiza, consilierea și psihoterapia copilului, adultului și familiei.

Anca ONCIOIU este psiholog clinician, consilier și psihoterapeut de orientare umanist-experiențială în formare. Are background academic și profesional deopotrivă în domeniul managementului și al psihologiei. Deține know-how în cercetare psihologică, expertiză în domeniul psihologiei judiciare și experiență în scrierea, implementarea și evaluarea de proiecte finanțate de Uniunea Europeană. Are interese în domeniul psihopatologiei și al modalităților de optimizare a funcțiilor psihice atât în situații care implică patologia, cât și a altor situații, precum performanța sau dezvoltarea personală, având cunoștințe în privința înțelegerii proceselor mentale care duc la performanță și a modului de construcție a competențelor.

DESCRIERE WORKSHOP:

Workshopul își propune să prezinte aspecte ce țin atât de caracteristici, cât și de perspectiva pe care o au persoanele cu senzitivitate înaltă (HSP) la locul de muncă, obiectivul principal fiind o mai bună integrare a acestora pe piața muncii și îmbunătățirea bunăstării lor profesionale. Cunoașterea caracteristicilor și a funcționării HSP ca angajați poate duce la o planificare a carierei mult mai eficientă pentru aceștia. Datele prezentate se bazează pe o serie de cercetări realizate în trei proiecte Erasmus +, High Sensitivity (HS), care au abordat caracteristica sensibilității...

W8 online: Adolescenții și ecourile pandemiei – efecte și intervenție experiențială în grup, coord. psih. Augustina ENE

Augustina ENE este consilier psihologic specialist, formator în consiliere psihologică experiențială a unificării centrată pe copil, adolescent, adult, cuplu și familie în cadrul Institutului SPER, psiholog școlar. Competențe în dezvoltarea personală unificatoare individuală și de grup, în psihoterapie corporală și mindfulness, în consiliere psiho-educațională și vocațională. Membru fondator și președinte al Asociației Academia Copiilor Inteligenți (Pitești).

DESCRIERE WORKSHOP:

Adolescența este o perioadă de schimbare, o perioadă în care tinerii ies din copilărie și încep să se gândească la locul lor în lume. Poate fi o perioadă interesantă. Prieteniile, relațiile și oportunitățile se desfășoară corelate, atât cu propria dezvoltare a unui tânăr, cât și cu punctele sale forte, talentele și speranțele pentru viitor. Adolescența poate fi o provocare. Adolescenții trebuie să-și parcurgă drumul rapid, schimbări fizice și emoționale, responsabilități în creștere și relații în evoluție cu familia și colegii apar permanent.

În umbra pandemiei de COVID-19, aceste provocări au crescut. Mulți adolescenți vorbesc despre a se simți copleșiți, triști, izolați, stresați. Și mult prea des, când tinerii vorbesc, nu sunt auziți, sentimentele lor sunt respinse, căci sunt considerate neimportante sau doar niște faze trecătoare. Când părinții, familia, profesorii și societatea mai largă tratează tinerii în acest fel, le resping nevoile și preocupările, îi privează de spațiul și timpul de care au nevoie pentru a-și exprima și integra sentimente și le este refuzată oportunitatea de a se angaja activ în găsirea de soluții.

Prin acest workshop vă propun o modalitate de intervenție experiențială de grup, care pornește de la un focus-grup realizat cu adolescenți, în care au identificat efectele perioadei pandemice asupra stării de sănătate psiho-emoțională și ce au nevoie pentru diminuarea acestora.

W9 online: Cu spatele la oglindă – (ce / ne) vedem?..., coord. psih. dr. Mădălina VOICU

Mădălina VOICU este doctor în psihologie, MD, psihoterapeut și consilier principal P.E.U., formator și supervizor în cadrul Institutului SPER, cu specializări în analiză transgenerațională, tehnici proiective și analiză cu suport creativ, Imagogenogramă. Competență asociată în analiză reichiană și terapie de cuplu EFT, practică în analiză și dezvoltare personală individuală și de grup.

DESCRIERE WORKSHOP:

Oglinda, omniprezentă în viețile noastre! Ne uităm în ea și ne vedem reflexia. Ne construim și ne verificăm aspectul.

Dar în ce alte „oglinzi” ne uităm, dacă ne uităm? Cum ne uităm? Ce „vedem”? Ne vedem?...

Un workshop în care vom încerca să ne oglindim împreună și să aflăm cât de des lucrurile nu sunt ce par a fi, fără a ne da seama...

Necesare: o oglindă, coli și instrumente de desenat, propria persoană și istoria de familie.

                                    Vineri, 8 decembrie 2023, orele 19'00 - 21'00

W10 online: Intervizarea în practica psihoterapeutică, coord. conf. univ. dr. Victor BADEA

Victor BADEA este conf. univ. dr., Universitatea din Pitești, psihoterapeut, formator și supervizor SPER.

DESCRIERE WORKSHOP:

Intervizarea în psihoterapie poate fi înțeleasă ca un schimb de bune practici pentru remedierea erorilor în intervenția și optimizarea procesului de asistare psihologică a clienților cu problematici diverse. Suportul emoțional și profesional oferit între colegi poate contribui, de asemenea, la reducerea sentimentului de epuizare emoțională, jucând un rol în igiena mentală a psihoterapeuților, consilierilor și psihologilor clinicieni. Vom discuta despre identificarea și remedierea principalelor probleme și erori în construirea relației terapeutice, a consecințelor realizării unui cadru terapeutic deficitar, precum și conștientizarea și depășirea blocajelor ce pot apărea pe parcursul procesului terapeutic. Vă invit să discutăm împreună despre dificultățile pe care le întâmpinăm în cabinetul psihologic!

W11 online: Mindfulness, între vechi și nou, coord. lect. univ. dr. Ovidiu Alexandru POP

Ovidiu Alexandru POP este doctor în psihologie, psihoterapeut formator P.E.U., terapii corporale, competență asociată în gestaltterapie, specialist în etică și deontologie psihoterapeutică, dezvoltare personală individuală și de grup, cadru didactic în Departamentul de Psihologie Aplicată și Psihoterapie, Facultatea de Psihologie și Științele Educației, Universitatea din București, membru fondator SPER. Introduce primul curs de mindfulness în programul de licență în psihologie al Facultății de Psihologie și Științele Educației, Universitatea din București.

DESCRIERE WORKSHOP:

Mindfulness își are rădăcinile practice în meditația și practica Zen. Cu toate acestea, direcțiile sale de dezvoltare au fost orientate adesea în acord cu nevoile omului occidental, cu pragmatismul vremurilor și ritmul alert al civilizației. Uneori amalgamul dintre vechi și nou este incitant, dar și derutant.

Vă invit la acest workshop pentru ca, împreună, să descifrăm și utilizăm corect acest amalgam practic.

W12 online: Terapia Granițelor (TG) și întregirea Sinelui. O perspectivă de vindecare și creștere emoțională, coord. psih. dr. Daniela Petruța COMAN

Daniela Petruța COMAN este dr. în psihologie, psihoterapeut specialist P.E.U., formator și supervizor, cu specializări în evaluarea și psihoterapia experiențială a copiilor și adolescenților abuzați și a familiilor lor, având competențe în evaluarea și intervenția experiențial-sistemică în cazul familiei disfuncționale, dezvoltarea personală unificatoare (DPU) individuală și de grup cu suport creativ, competență asociată în psihoterapie sportivă individuală și de grup, centrată pe înalta performanță.

DESCRIERE WORKSHOP:

Când apare trauma, granițele Sinelui se rup și apare o dezorganizare a vieții psihice, generând efecte patogene durabile. Totodată, apare o emoție foarte puternică, dureroasă, urmată de alte patru emoții negative destructurante: frica, furia, vinovăția și rușinea.

Sentimentul de a fi conectat la lume depinde în mod natural de călătoria către interiorul nostru pentru a descoperi esența, întregul. Cu alte cuvinte, pe măsură ce ne cunoaștem pe noi înșine descoperim, în oglindă, legături cu lumea și, astfel, dobândim siguranța că ne adaptăm la ea.

Terapia Granițelor ne conduce către o autocunoaștere profundă și deschide drumul către exprimarea unor părți ale psihismului care să ne conectează cu lumea exterioară. Creșterea personală și, mai apoi, atingerea stărilor de conștiință la nivele înalte se realizează printr-un proces profund de înțelegere și contact cu sine. Terapia Granițelor aduce o perspectivă care are în centru reconstruirea Sinelui și a granițelor lui, iar acest proces este eminamente vindecător.

W13 online: Psihoterapia tulburărilor de comportament alimentar. Limite și provocări în dinamica relațională terapeut-copil-părinte și colaborarea cu medicul psihiatru pediatru, coord. lect. asoc. dr. Gabriela MARC, împreună cu dr. psihiatru Victorița TUDOSIE

Gabriela MARC este doctor în Psihologie, lector asociat în cadrul Facultății de Psihologie și Științele Educației, Universitatea București și are o experiență profesională de peste 20 de ani în evaluarea psihologică și psihoterapia copilului, adolescentului și familiei. Psiholog clinician principal și supervizor în domeniul psihologiei clinice, psihoterapeut cu specializare în psihoterapie experiențială a unificării, psihoterapie analitică, terapii creativ-expresive, supervizor și formator în cadrul Institutului SPER. A urmat formări continue în psihoterapie adleriană, terapia centrată pe emoții, terapii creativ-expresive, psihoterapie cognitiv-comportamentală și stagii de documentare în Franța, Norvegia, Israel.

Dr. Victorița TUDOSIE este absolventă a Facultății de Medicină și Farmacie, promoția 2016. A urmat rezidențiatul în Psihiatria Copilului și Adolescentului în cadrul Clinicii de Psihiatrie a Copilului și Adolescentului a Spitalului Clinic de Psihiatrie „Prof. Dr. Al. Obregia”. Cu o experiență de 8 ani în evaluarea psihiatrică a copiilor și adolescenților, își desfășoară activitatea de medic specialist psihiatrie pediatrică în cadrul Spitalului Clinic de Copii „Dr. Victor Gomoiu” – Secția Clinică Neurologie Pediatrică. Este fondatorul Clinicii DepreCARE, care oferă servicii de psihiatrie și psihoterapie pentru copii, adolescenți și adulți. Membru al Colegiului Medicilor din România. Membru al Asociației Române de Psihiatrie a Copilului și Adolescentului și Profesii Asociate (ARPCAPA).

DESCRIERE WORKSHOP:

Deși tulburările de alimentație provoacă o afectare semnificativă a funcției unui individ, acestea continuă să fie una dintre patologiile care provoacă o mare rezistență la tratament, mai ales în cazul anorexiei nervoase. Explicația este dată de egosintonicitatea cognițiilor prezente în aceste patologii. 
În literatura de specialitate regăsim multiple studii în care este explorată rezistența la tratament a pacienților, însă foarte puține informații despre rezistențele terapeutului și influența pe care credințele acestuia o poate avea asupra procesului de recuperare. Percepția asupra diagnosticului, standardele de frumusețe internalizate, gradul de insatisfacție legat de imaginea corporală, relația cu dietele, modul în care evaluăm cantitativ și calitativ alimentația sunt doar câțiva dintre factorii care ne pot influența atât limbajul utilizat, cât și planul terapeutic general. 
Scopul workshopului este de a oferi informații despre terapia tulburărilor de comportament alimentar la copii și adolescenți și modul în care putem să evităm capcanele ce ar putea să ne submineze relația terapeutică, fie cu copilul, fie cu familia.

W14 online: Singur! Solitudinea emoțională de la blocaj la experiență, coord. asist. univ. dr. Vasile CONSTANTIN

Vasile CONSTANTIN este psihoterapeut, doctor în psihologie, absolvent al Facultății de Psihologie și Științele Educației, Universitatea din București, master în Psihodiagnoză, Psihoterapie Experiențială Unificatoare și Dezvoltare Personală, master în Neurobiologie. Experiență ca trainer și facilitator de grupuri de dezvoltare personală, consiliere individuală și de grup, psihoterapie – centrate pe adulți și adolescenți, consiliere educațională cu competențe în dramaterapia unificatoare, artterapii cu suport expresiv-creativ, improvizație creatoare prin literatură. A publicat numeroase cărți și articole de specialitate, este autor de ficțiune, iar în prezent este asistent universitar în cadrul Departamentului de Psihologie Aplicată și Psihoterapie, Facultatea de Psihologie și Științele Educației, Universitatea din București.

DESCRIERE WORKSHOP:

În vreme ce pentru unii este un privilegiu, alții privesc ideea de a fi singuri ca o piatră de moară care îi macină pe interior. În timp ce unii reușesc să o controleze, alții se lasă copleșiți de ea, fapt care conduce la mecanisme dezadaptative: nevrotism, deprimare, dependențe și multe altele.

Ce este, totuși, solitudinea emoțională? Care îi sunt resorturile individuale, sociale, dar și transgeneraționale?

Vă invit să aflăm împreună, alături de strategii terapeutice de tip artistic-expresiv de procesare și gestionare a ecourilor asociate solitudinii.

                                    Sâmbătă, 9 decembrie 2023, orele 09'30 - 11'30

W15 online: Lucrul cu furia – tehnici experiențiale și abordări interdisciplinare în terapia adultului, coord. psih. dr. Andreea CÎNTĂREȚU

Andreea CÎNTĂREȚU este doctor în psihologie – Facultatea de Psihologie și Științele Educației, Universitatea din București, MD, psiholog clinician specialist, consilier psihologic și psihoterapeut experiențialist specialist centrat pe adult-copil-cuplu-familie, psihoterapeut practicant în psihoterapie cognitiv-comportamentală, hipnoză clinică și terapie ericksoniană. Activitatea profesională este desfășurată în cabinetul individual de psihologie și este orientată predominant, în ultima perioadă, pe consilierea și psihoterapia adultului.

DESCRIERE WORKSHOP:

Vă invităm să trecem în revistă, pe scurt, diversele fațete și accepțiuni ale furiei ca emoție și încercările variate de-a lungul timpului de a înțelege cauzele și granițele sale. Vom aborda și perspectivele de tratare a ei, oferite de mai multe discipline conexe psihologiei.

În a doua parte, ne vom axa în mod practic pe lucrul cu această emoție și folosirea sa într-un mod pozitiv, utilizând tehnici și exerciții psihoterapeutice. Aceste exerciții pot fi utile atât în terapia copilului, a adolescentului, a adultului, cât și în terapiile care se adresează cuplului. Cum să ne susținem pe noi și pe clienții noștri în a-și exprima furia într-un mod sănătos este un alt obiectiv al acestui workshop.

Pentru a putea lucra împreună, avem nevoie să fim cu toții prezenți și implicați, cu camerele deschise în online, și să pregătim lângă noi diverse materiale utile în exercițiile practice: hârtie, lipici, creioane colorate sau alte instrumente de scris.

Vă aștept cu drag!

                                    Sâmbătă, 9 decembrie 2023, orele 17'00 - 19'00

W16 online: Care sunt locul și rolul meu în cabinetul de psihoterapie, în relația psihoterapeutică și în relațiile importante din viața mea?, coord. conf. univ. dr. Nicoleta RĂBAN-MOTOUNU și conf. univ. dr. Ileana Loredana VITALIA

Nicoleta RĂBAN-MOTOUNU și Ileana Loredana VITALIA desfășoară, în calitate de conf. univ. dr. în cadrul Universității Naționale de Știință și Tehnică Politehnica București – Centrul Universitar Pitești, activități didactice în programele Psihologie (licență) și Psihologie clinică: evaluare și intervenție (master), dar și activități de psihoterapie în cadru privat, fiind și formatori și supervizori în cadrul Institutului SPER.

DESCRIERE WORKSHOP:

Unul dintre factorii comuni de succes ai procesului psihoterapeutic, indiferent de orientare, este relația psihoterapeutică, ce implică interacțiunea umană și experiența în comun. Considerăm că, dincolo de dificultățile cu care se confruntă cei care apelează la psihoterapie, fiecare poate beneficia în urma unei relații centrate mai degrabă pe persoană și pe actualizarea potențialului și nu pe problema cu care se confruntă, relația și spațiul construite împreună facilitând autocunoașterea și integrarea (în interior și în exterior), ele continuând să facă parte din realitatea interioară și exterioară a fiecăruia dintre cei implicați.

Conștientizarea și extinderea propriilor abilități de a întreține o relație psihoterapeutică țin atât de dezvoltarea psihoterapeutului, cât și de capacitatea fiecărui om de a lega conexiuni cu sens vindecător sau evolutiv pentru cei cu care relaționează.

Workshopul este destinat celor care deja lucrează în domeniu, dar și celor aflați în formare și celor interesați de îmbunătățirea abilităților lor relaționale în general.

În stilul experiențial-unificator, pornim de la o provocare metaforică ce face parte din viața noastră de zi cu zi și progresăm către rolul preponderent asumat în relația psihoterapeutică, ținând de susținerea oferită celuilalt, capacitatea de autosuținere, confidențialitate, dezvăluire, autodezvăluie, directivitate sau non-directivitate, aplicarea unui model de funcționare sănătoasă sau de sprijinire a procesului personal de individuare. De asemenea, workshopul creează un cadru pentru construirea unui spațiu interpersonal comun de interacțiune, de definire de sine.

Vă invităm să pășim prin ușa acestei metafore, din universul cotidian static sugerat de metaforă, și să creăm împreună un astfel de spațiu sigur de structurare și creștere a relației de co-actualizare, din care să ne inspirăm apoi pentru relațiile pe care le stabilim cu clienții, dar și cu celelalte persoane pe care le însoțim în demersul lor de dezvoltare!

                                    Duminică, 10 decembrie 2023, orele 09'30 - 11'30

W17 online: Asistarea psihologică a copiilor victime ale agresiunilor sexuale, coord. conf. univ. dr. Elena Otilia VLADISLAV

Elena Otilia VLADISLAV este conf. univ. dr. în cadrul Departamentului de Psihologie Aplicată și Psihoterapie, Facultatea de Psihologie și Științele Educației, Universitatea din București și coordonatorul masterului „Psihologie clinică și psihoterapia copilului și familiei”. Este formator și supervizor în Psihoterapia Experiențială a Unificării, membru fondator SPER, psiholog clinician principal și supervizor, formator în psihologie clinică și evaluare clinică cu metode proiective, expert psihologie clinică judiciară. Alte formări: psihodramă clasică moreniană, psihoterapie corporală reichiană, psihoterapii de familie și cuplu, testul Rorschach.

DESCRIERE WORKSHOP:

Abuzul și agresiunile sexuale, mai ales când se întâmplă în familie, sunt traume ce lasă urme adânci în sufletul copiilor victime.

În acest workshop vom vorbi despre impactul pe care aceste traume îl au asupra sănătății mintale a copiilor victime, imaginii de sine, dezvoltării personalității și stabilirii relațiilor interpersonale. Vom putea să identificăm factorii de risc pentru abuz și factorii de reziliență. Discuțiile vor avea ca bază evaluări clinice realizate de mine mai multor copii, în special fete, victime ale abuzurilor sexuale.

Un alt obiectiv este acela de a discuta despre modalități terapeutice prin care putem ajuta acești copii să își revină după o astfel de traumă. Vor folosi studii de caz pentru a urmări rolul terapeutic al tehnicile expresiv creative și ludo-terapeutice.

Simpozioane

 

                                                                          Desfășurare FIZICĂ și ONLINE

Simpozion 1 - Aici și acum privind spre viitor. Remodelarea reprezentării sociale a psihoterapiei

Sâmbătă, 9 decembrie 2023, orele 14:15 – 16:45

De la o profesie interzisă în comunism și până azi, când e una dintre cele mai căutate specializări din România, psihoterapiei i s-au pus de-a lungul timpului multe etichete, unele dintre ele nu tocmai plăcute. Totuși, de la domeniul care „se ocupă de nebuni”, sintagmă des auzită, acum tot mai mulți oameni sunt disponibili să spargă tipare și recunosc necesitatea psihoterapiei pentru sănătatea mintală – o metamorfoză importantă și bine-venită. Iar schimbările nu se opresc aici, întrucât profesia capătă tot mai multe valențe, i se cunosc beneficiile, dar și limitele, și sunt trasate norme de etică și bune practici în intervenția terapeutică. În ce fel a fost modelată și remodelată la nivel social psihoterapia, din ce motive, care sunt perspectivele și „specificațiile” viitoare ale reprezentării acesteia, cum le aflăm și cum le împlinim – vom dezbate împreună în cadrul simpozionului Aici și acum privind spre viitor. Remodelarea reprezentării sociale a psihoterapiei.

Simpozion 2 - Aici și acum privind spre viitor. Dependențe: stres, coping și sănătate psihică

Duminică, 10 decembrie 2023, orele 14:15 – 16:45

Dacă în trecutul nu foarte îndepărtat, „dependență” era ceva de care auzeam doar prin filme, aici și acum tinde să devină un subiect din ce în ce mai des prezent în societate. Oamenii sunt tot mai stresați, tot mai provocați de evenimente personale sau sociale care, în ciuda eforturilor de a le gestiona, îi copleșesc tot mai mult. Nevoia de a recăpăta controlul, de a se simți mai bine pe un alt plan, nevoia de relaxare și încercarea de a face față sunt numai câteva dintre resorturile care animă oamenii să adopte anumite obiceiuri și să consume anumite substanțe, în ciuda avertismentelor primite de la specialiști, chiar și cu riscul dependenței. Despre ce dependențe putem vorbi? La ce tipuri de coping se face apel? Care ne sunt, în prezent, reperele de sănătate psihică și de combatere a dependențelor? În ce fel ne afectează, în sens personal, dar și colectiv? Și, mai ales, ce putem face acum, ca specialiști, pentru un viitor cu mai multă autonomie socială și individuală? Vă invităm să aflăm împreună în cadrul simpozionului Aici și acum privind spre viitor. Dependențe: stres, coping și sănătate psihică.

 

Posterul Conferintei

 

 

Perioada de înscriere:

 

Până pe 6 Decembrie 2023

 

 

Contact:

E-mail: conferinta@sper.ro

Valentin NEAGOE: 0722.508.098